Persoonlijke verzorging op school
Bij een combinatie van autisme met een lichamelijke of meervoudige beperking, kan persoonlijke verzorging op school nodig zijn. Persoonlijke verzorging is bijvoorbeeld hulp bij:
Bij een combinatie van autisme met een lichamelijke of meervoudige beperking, kan persoonlijke verzorging op school nodig zijn. Persoonlijke verzorging is bijvoorbeeld hulp bij:
Psycho-educatie is uitleg over wat autisme betekent en wat de mogelijkheden en beperkingen zijn die daarmee samenhangen. Veel GGZ-instellingen bieden psycho-educatie. Psycho-educatie is vaak ook mogelijk op locatie, zoals op school.
Een speciale vorm is psycho-educatie volgens de Socratische methode, waarbij vragen worden gesteld aan het kind die leiden tot inzichten met meer samenhang of relevantie dan voorheen mogelijk was.
Manier van communiceren die een goede relatie bevordert. Het gaat om communicatie met de intentie om meer te luisteren, om te spreken en leven vanuit verbondenheid met en respect voor eigen en andermans behoeften.
Ook geschikt voor de communicatie met mensen met een verstandelijke beperking
TEACCH is een onderwijsprogramma in het speciaal onderwijs en in medisch kinderdagverblijven. Doel is het vergroten van vaardigheden door een zeer gestructureerde omgeving waarbij visualisering en voorspelbaarheid centraal staan. TEACCH staat voor Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped CHildren.
Senso(moto)rische integratie therapie gaat in op de soms verstoorde verwerking van zintuiglijke waarnemingen bij kinderen met autisme en de daaruit volgende verstoorde bewegingen.
Het is een therapie met bewegingen en spelletjes. Ook kunnen sensorische materialen ingezet worden, zoals een drukvest.
Sensorische integratie therapie is geschikt voor jeugd en volwassenen met autisme, ook bij autisme in combinatie met een verstandelijke beperking.
Methode waarbij muziek wordt ingezet voor de ontwikkeling van een kind.
MRT is extra hulp bij bewegingsonderwijs.
Met speelse oefeningen verbetert de motorische ontwikkeling. Een betere motoriek kan ontwikkeling op andere gebieden stimuleren:
Feuerstein is een leermethode waarin leerlingen individueel of in kleine groepjes hun leervaardigheden ontwikkelen.
Leerlingen die niet weten 'hoe ze kunnen leren' komen vaak minder goed mee op school. Kinderen met autisme ontwikkelen hun leervaardigheden vaak later dan hun leeftijdsgenoten. De Feuersteimethode kan dan helpen die vaardigheden sneller te ontwikkelen.
Groepsprogramma waarin weerbaarheid en positieve sociale vaardigheden worden getraind. Er wordt gewerkt met fysieke oefeningen, kringgesprekken en zelfreflectie.
Een serie trainingen in groepsverband met als doel dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken en daardoor minder last heeft van sociale stress.
De Kanjertraining is geschikt voor kinderen met autisme; ook bij een combinatie met een verstandelijke beperking.