Individuele begeleiding en samenwerking met jeugdzorg

Psycho-educatie

Psycho-educatie is uitleg over wat autisme betekent en wat de mogelijkheden en beperkingen zijn die daarmee samenhangen. Veel GGZ-instellingen bieden psycho-educatie. Psycho-educatie is vaak ook mogelijk op locatie, zoals op school. 

Een speciale vorm is psycho-educatie volgens de Socratische methode, waarbij vragen worden gesteld aan het kind die leiden tot inzichten met meer samenhang of relevantie dan voorheen mogelijk was.

Geweldloze communicatie

Wat is het?

Manier van communiceren die een goede relatie bevordert. Het gaat om communicatie met de intentie om meer te luisteren, om te spreken en leven vanuit verbondenheid met en respect voor eigen en andermans behoeften.

Ook geschikt voor de communicatie met mensen met een verstandelijke beperking

Sensorische integratie therapie

Wat is het?

Senso(moto)rische integratie therapie gaat in op de soms verstoorde verwerking van zintuiglijke waarnemingen bij kinderen met autisme en de daaruit volgende verstoorde bewegingen.

Hoe werkt het?

Het is een therapie met bewegingen en spelletjes. Ook kunnen sensorische materialen ingezet worden, zoals een drukvest.

Voor wie?

Sensorische integratie therapie is geschikt voor jeugd en volwassenen met autisme, ook bij autisme in combinatie met een verstandelijke beperking. 

Feuerstein leermethode

Wat is het?

Feuerstein is een leermethode waarin leerlingen individueel of in kleine groepjes hun leervaardigheden ontwikkelen.

Leerlingen die niet weten 'hoe ze kunnen leren' komen vaak minder goed mee op school. Kinderen met autisme ontwikkelen hun leervaardigheden vaak later dan hun leeftijdsgenoten. De Feuersteimethode kan dan helpen die vaardigheden sneller te ontwikkelen.