Cognitief (praten, leren en/of trainen)

Psycho-educatie

Psycho-educatie is uitleg over wat autisme betekent en wat de mogelijkheden en beperkingen zijn die daarmee samenhangen. Veel GGZ-instellingen bieden psycho-educatie. Psycho-educatie is vaak ook mogelijk op locatie, zoals op school. 

Een speciale vorm is psycho-educatie volgens de Socratische methode, waarbij vragen worden gesteld aan het kind die leiden tot inzichten met meer samenhang of relevantie dan voorheen mogelijk was.

Feuerstein leermethode

Wat is het?

Feuerstein is een leermethode waarin leerlingen individueel of in kleine groepjes hun leervaardigheden ontwikkelen.

Leerlingen die niet weten 'hoe ze kunnen leren' komen vaak minder goed mee op school. Kinderen met autisme ontwikkelen hun leervaardigheden vaak later dan hun leeftijdsgenoten. De Feuersteimethode kan dan helpen die vaardigheden sneller te ontwikkelen.  

Cognitieve gedragstherapie

Wat is het?

Therapie waarbij de aandacht uit gaat naar 'de bril' waardoor het kind naar gebeurtenissen kijkt. Door het aanleren van een meer objectieve kijk op gebeurtenissen kunnen negatieve gevoelens verminderen en gedrag veranderen.

Binnen de cognitieve gedragstherapie bestaan een aantal stromingen die inhoudelijk andere accenten leggen. Soms hebben dergelijke benaderingen een aparte naam. Zo bestaat er constructionele gedragstherapie, dialectische gedragstherapie, schemagerichte cognitieve therapie en rationeel-emotieve therapie (RET).

Affectieve educatie

Wat is het?

Affectieve educatie is een training waarin je kind leert om zo concreet mogelijk emoties te herkennen, zowel bij zichzelf als bij anderen. Ook leert je kind beter omgaan met eigen emoties en die van anderen. Om de emoties te hanteren leert je kind onder meer ontspanningstechnieken.