Veilige leeromgeving

Geweldloze communicatie

Wat is het?

Manier van communiceren die een goede relatie bevordert. Het gaat om communicatie met de intentie om meer te luisteren, om te spreken en leven vanuit verbondenheid met en respect voor eigen en andermans behoeften.

Ook geschikt voor de communicatie met mensen met een verstandelijke beperking

Kennis over autisme

De inzichten over autisme ontwikkelen zich snel. Voor het onderwijs is een maatschappelijke (ontwikkelingsgerichte) visie op autisme passender dan het denken in termen van psychiatrische stoornissen zoals in de DSM-5.

Invloed van autisme

Autisme kan cognitieve en sociale functies en vaardigheden beïnvloeden, zoals:

Positief schoolklimaat (SWPBS)

School Wide Positive Behavior Support is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Het vergroot de binding van de leerling met zijn school wanneer hij wordt betrokken bij de vormgeving van de schoolorganisatie. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd.

Persoonlijk communicatieprofiel

Een persoonlijk communicatieprofiel helpt de leerkracht om goed af te stemmen op een kind, en zo een goede relatie te ontwikkelen. Het profiel geeft informatie over de manier waarop het kind communiceert en over zijn gedrag. Ouders, kind en leerkracht stellen samen het profiel op. 

Het persoonlijk communicatieprofiel kan de handelingsverlegenheid verminderen. De diagnose is niet meer leidend, maar de persoonlijke informatie over het kind. 

Meer informatie: Wij-leren.nl