Duidelijke werkopdrachten

Sommige leerlingen met autisme hebben duidelijke en expliciete opdrachten nodig. Niet iedere leerling met autisme heeft dezelfde behoeften. Kijk daarom goed wat bij een individueel kind past.

Veel leerlingen met autisme weten zelf goed wat ze nodig hebben. Luister daarom goed naar wat zij zelf aangeven. 

Wat zijn duidelijke werkopdrachten voor leerlingen met autisme?

  • Geef concreet aan wat je van de leerling verwacht.
  • Markeer het begin- en eindpunt van een opdracht. 'Je begint hier ... en stopt daar …'
  • Zijn er meer opdrachten tegelijk? Nummer de opdrachten dan.
  • Geef aan hoe lang de leerling tijd heeft (op de klok aangeven).
  • Leerlingen met autisme kunnen een langere verwerkingstijd nodig hebben; geef dan voldoende tijd. 
  • Houd een vaste opbouw van de les aan.
  • Geef de leerling met autisme werkbladen met een vaste opzet. Leerlingen met autisme kunnen een grote behoefte hebben aan vaste routines. 
  • Geef de leerling (in het begin) één opdracht tegelijk.
  • Bij complexe opdrachten kun je handelingsschema's gebruiken waarin de stappen staan die de leerling moet zetten.
  • Geef ook bij vrije opdrachten een schema met de stappen. Bespreek de stappen vooraf met leerling.
  • Verdeel complexe opdrachten in onderdelen. Het maken van bijvoorbeeld een werkstuk kan te veel ineens zijn.
  • Gebruik een praatpapier met leerpunten. Bijvoorbeeld: 'Na de uitleg ga ik direct aan het werk'. Bespreek deze leerpunten vooraf en achteraf met de leerling.
  • Spreek af wat de leerling doet als hij niet verder kan met een opdracht. Bijvoorbeeld een vraagteken op de tafel leggen.
  • Geef na afronding van de opdracht direct feedback.
  • Stimuleer de leerling tijdens de uitvoering van de opdracht. 
  • Spreek concreet met de leerling af wat hij gaat doen als de opdracht klaar is. Veel kinderen met autisme hebben grote moeite met 'lege momenten'. Je doet hen geen plezier met een opmerking als: 'Als je klaar bent, mag je wat voor jezelf gaan doen.'

Bron: Leerlingen met autisme in de klas. Een praktische gids voor leerkrachten en intern begeleiders / M. Baltussen, A. Clijsen en Y. Leenders. M.m.v. M. Hansen en L. de Wilde